Peste 3 milioane de români sunt, în prezent, beneficiarii acestui sistem financiar, de tip IFN/CAR. Numărul lor nu este cunoscut exact, întrucât unele instituții fie au un program în FoxPro, (da, unii nici nu au auzit de acest tip de bază de date – este din era Bomberman, Mario sau a dischetelor pe care puteai stoca maxim o melodie mp3), sau, mai grav, unii nici macar nu au un sistem informatic ori PC!
Da, este ireal! Nimeni nu ar putea crede că, în 2023, se pot acorda împrumuturi sau se pot constitui economii doar pe hârtie!
Practic, un procent important de români adulți au împrumuturi și/sau economii și au acces la propriile informații doar pe baza unei deplasări fizice, doar pe baza unor solcitări scrise, care pot să vină foarte târziu sau deloc. Românii sunt obișnuiți sa apeleze la aceste instituții, pentru că au tradiție sau condițiile nu sunt la fel de draconice precum cele din sistemul bancar.
Când vorbim de sistemul CAR, găsim informații despre aceste sisteme încă dinaintea apariției băncilor. Primul CAR ar fi luat ființă în anul 1855. Deși s-au înființat mii de CAR-uri în România de-a lungul timpului, nu se cunoaște niciun faliment al unei astfel de instituții, spre deosebire de sistemul bancar din România și nu numai! Practic, CAR-urile sunt mai sigure decât băncile. Așadar, avem un sistem sănătos, dar blocat în timp, parcă uitat de autorități.
În aceeași măsură, IFN-urile ajută românii și implicit România, întrucât un număr semnificativ de români este nedorit de sistemul bancar din țara noastră. Toate taxele aferente acestor sume provenite din împrumuturi și cheltuite în Romania ulterior ajung la Bugetul de Stat.
Ce este de făcut? Trebuie, în cel mai scurt timp posibil, creat un cadru legislativ, ca orice cetățean român să aibă posibilitatea accesării serviciilor financiare și online!
Recent, scaunul Ministerului Digitalizarii a fost ocupat de tânărul bistrițean Bogdan Ivan Gruia. Pe lângă faptul ca este un tânăr efervescent și implicat, înțelege foarte bine cu ce se confrunta cetățeanul de rând. În perioada următoare, o să-l contactam pentru un punct de vedere referitor la aceasta situație stringentă, privind lipsa digitalizarii serviciilor financiare către persoane fizice.