Clubul Feroviar a dezvăluit Bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii
Varianta este cea întocmită de conducerea companiei de infrastructură, dar care nu este agreată la nivelul Guvernului. De la profit în 2021, CNCF CFR SA a înregistrat o pierdere consistentă în 2022, de aproape 400 milioane de lei.
Pentru anul 2023, rezultatul negativ este prevăzut la 1,4 miliarde lei. O parte semnificativă din pierdere este reprezentată de costurile necesare aplicării Statutului personalului feroviar, de la 01 iulie.
Aplicarea Statutului personalului feroviar – costuri de 600 de milioane de lei
Conducerea CFR SA este nevoită sa pună în aplicare de la 1 iulie prevederile Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.
Potrivit proiectului de buget, cheltuielile cu personalul cresc cu 55,91%, până la valoarea totală de 3.135.067,59 mii lei.
Cheltuielile suplimentare pentru aplicarea Statutului se vor ridica la 594.191,54 mii lei.
Analizând proiectul de buget, se constată că în acest an se vor face și angajări la compania de infrastructură. Pentru finele anului în curs este bugetat un număr de 25.541 de salariați, față de 25.398 la 31 decembrie 2022.
Venituri totale – creștere de 5% în bugetul CFR SA pe 2023
Veniturile totale sunt estimate în sumă de 5,3 miliarde lei, în creștere cu doar 4,99% față de realizările de la 31 decembrie 2022. Defalcat, analiza veniturilor scoate la iveală mai multe evoluții.
De exemplu, veniturile din perceperea tarifului pentru utilizarea infrastructurii (TUI) sunt prognozate să crească cu 17,25% față de realizările din 2022, până la suma de 965,3 milioane de lei.
Transferurile pentru reparațiile curente la infrastructura feroviară publică sunt prevăzute și ele în creștere cu 33,64%, până la suma de 53,03 milioane de lei. În schimb, transferurile de la bugetul statului pentru întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii reprezintă doar 1,61 miliarde de lei, adică 85,88 din valoarea realizată anul trecut.
Cheltuielile totale – creștere de 23,36%
Cât privește cheltuielile totale, acestea sunt prognozate la 6,7 miliarde de lei, în creștere cu 23,36% față de suma cheltuită efectiv anul trecut.
Din acestea, cea mai mare parte o reprezintă cheltuielile de exploatare, în sumă de 6,57 miliarde de lei, în creștere cu 23,92% față de situația consemnată la 31 decembrie 2022. Cheltuielile cu combustibilul, de 40 de milioane de lei, sunt în creștere cu 13,12%, în vreme ce costurile cu energia şi apa se dublează (plus 102,12%), până la valoarea de 230 de milioane de lei.
Din datele prezentate mai sus rezultă o pierdere în valoare de 1.414.663,20 mii lei.
Compania de infrastructură – derapaj economic periculos
Analizând datele economice publice de pe site-ul ANAF pe ultimii trei ani și cele date publicității de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA privind execuțiile bugetare, ne putem face o imagine a managementului condus de Ion Simu-Alexandru.
Anul trecut, CFR SA a realizat o pierdere brută de aproape 400 milioane de lei (mai exact 396,813 milioane de lei), în condițiile în care în 2021 compania a încheiat anul cu un profit brut de 11,682 milioane lei. Trebuie menționat faptul că această pierdere a fost realizată în condițiile în care statul a suplimentat consistent veniturile companiei, cu peste 642 milioane de lei (de la 1,417 miliarde de lei la 2,059 miliarde de lei).
Din analiza simplă a acestor indicatori, se poate observa că CFR SA a fost adusă în anul 2022 într-un derapaj economic periculos, în condițiile în care diferențele față de anul precedent sunt imense. Acest dezmăț pe bani publici se va adânci și în 2023, an în care conducerea CFR SA își propune o pierdere de 1,414 miliarde de lei (adică cu peste un miliard de lei mai mare față de anul 2022).
De ce nu este aprobat bugetul CFR SA pe 2023
Neaprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul în curs al CNCF CFR SA are ca rezultat înghețarea investițiilor. Cum bugetul nu este aprobat, în fiecare lună se poate cheltui doar 1/12 din valoarea celui ce anul trecut, fapt ce a dus la situația în care compania de infrastructură și regionalele sale nu au lansat decât licitații mărunte sau vizând acorduri-cadru multianuale, de la începutul anului până în prezent.
Creșterea pierderilor companiei intră în contradicție cu Legea bugetului de stat pe anul în curs, care interzice acest lucru, la articolul 63. Aceeași situație se înregistrează și la CFR Călători. În consecință, până acum a fost pus în dezbatere publică doar bugetul pe 2023 al CFR Marfă. În cazul transportatorului național de marfă, bugetul de venituri și cheltuieli prevede profit pentru anul 2023, așa că respectă Legea bugetului și se poate aplica și Statutul.
Modernizarea și repararea infrastructurii feroviare este o prioritate națională și necesită investiții semnificative pentru a asigura o infrastructură modernă și sigură.
Guvernul României și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA au anunțat planuri pentru modernizarea și reabilitarea infrastructurii feroviare din țară. Aceste planuri includ modernizarea liniilor feroviare existente, construirea de noi legături feroviare și modernizarea stațiilor și gărilor. Investițiile vor fi finanțate din surse guvernamentale și din fonduri europene.