Firmele de curierat vor trebui să raporteze lunar Fiscului informații despre cumpărăturile online cu plata cash la curier (plăți ramburs la livrare).
Ordinul nr. 1644/2022 din 13 septembrie 2022 privind declararea serviciilor de trimitere contra ramburs , care prevede obligativitatea firmelor de curierat de a raporta către ANAF date despre livrările cu plata ramburs a fost publicat în Monitorul Oficial.
Practic, furnizorii de servicii poștale, incluzând aici si firmele de curierat, vor fi obligați să furnizeze lunar către ANAF informații referitoare la trimiterile poștale cu plata ramburs. Astfel, firmele de curierat vor transmite prin intermediul formularului 395 „Declaraţie informativă privind trimiterile poştale contra ramburs efectuate de către furnizorii de servicii poştale pe teritoriul naţional” urmatoarele informații:
• numărul de înregistrare şi data trimiterii poştale;
• datele de identificare a expeditorului;
• numele şi prenumele în cazul persoanelor fizice şi denumirea în cazul persoanelor juridice destinatare;
• adresele de expediţie respectiv livrare;
• contravaloarea bunului livrat.
Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculată de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca datele să fie şterse automat, după împlinirea acestui termen.
Potrivit președintelui ANAF, măsura a fost luată pentru a combate evaziunea fiscal: ”Ne-am dat seama că există o nişă pe care au găsit-o evazioniştii, acest comerţ electronic. Aduc produse, le vând în sistem online, ceea ce se plăteşte cu cardul sau prin bancă şi îl înregistrează, ceea ce plăteşte ramburs, este la negru”
El a precizat că singura modalitate pentru identificarea acestor persoane este ca firmele de curierat să pună la dispoziţia Fiscului o bază de date cu aceste livrări care se fac cu plata ramburs.